ΤΡΙΩΡΟ ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΟ ΠΡΩΤΗΣ ΒΙΩΜΑΤΙΚΗΣ ΓΝΩΡΙΜΙΑΣ
με την «ΨΥΧΙΚΗ ΑΝΘΕΚΤΙΚΟΤΗΤΑ»
ΔΕΥΤΕΡΑ 26 ΜΑΡΤΙΟΥ 2018, 19:30–22:00
Μπορεί να πάρει μέρος κάθε ενήλικο άτομο που ενδιαφέρεται, ανεξάρτητα από ιδιότητα και ηλικία.
Τι κάνει την καθεμιά και τον καθένα από μας να αντιδρούμε με ψυχική ανθεκτικότητα (resilience) στις αναμενόμενες ή απρόβλεπτες σοβαρές δυσκολίες στη ζωή μας,
πού μπορούμε να αναζητήσουμε τα προσωπικά μας αποθέματα που συμβάλλουν στη διατήρηση της ψυχικής μας υγείας και ψυχολογικής επάρκειας παρά τις σοβαρές αντιξοότητες και το στρες,
πώς μπορούμε να φροντίσουμε τις δυνατότητες, τόσο τις δικές μας όσο και των παιδιών….
Σύντομη εισήγηση, σημειώσεις και κυρίως βιωματικές ασκήσεις που βοηθούν στη βίωση της ατομικής ανθεκτικότητας.
ΧΩΡΟΣ: Πλ. Ιπποδρομίου 4, γραφείο ΛΙΑΣ ΛΑΖΑΡΙΔΟΥ
ΚΟΣΤΟΣ: 30 ευρώ
ΔΗΛΩΣΕΙΣ ΣΥΜΜΕΤΟΧΗΣ απαραίτητες έως και την Πέμπτη 22 ΜΑΡΤΙΟΥ 2018
στο τηλ. 2310 269742 ή στο email: lilazar2000@yahoo.com
ΒΙΩΜΑΤΙΚΑ ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΑ "ΠΕΡΙ ΨΥΧΙΚΗΣ ΑΝΘΕΚΤΙΚΟΤΗΤΑΣ" 2017-2018
ΨΥΧΙΚΗ ΑΝΘΕΚΤΙΚΟΤΗΤΑ παιδιών και μητέρων
Φθινοπωρινός κύκλος τριών βιωματικών εργαστηρίων
για μητέρες παιδιών προσχολικής και σχολικής ηλικίας
ΦΡΟΝΤΙΖΟΝΤΑΣ ΤΙΣ ΜΗΤΕΡΕΣ
ΠΟΥ ΦΡΟΝΤΙΖΟΥΝ ΤΑ ΠΑΙΔΙΑ
Τα τελευταία χρόνια της παρατεταμένης κοινωνικοοικονομικής "κρίσης" παρατηρώ συχνά πως οι γονείς και ιδιαίτερα οι μητέρες, ζώντας μέσα στο άγχος και την αβεβαιότητα, επιχειρούν με κάθε τρόπο να (υπερ)προστατεύσουν τα παιδιά τους. Προσπαθούν να τα προφυλάξουν από κάθε πιθανή συνθήκη στρες, κινδύνου, επικινδυνότητας, ευαλωτότητας, ώστε τα παιδιά να μην πονέσουν, να μην πληγωθούν, να μην πιεστούν, τουλάχιστον όσο ακόμη είναι μικρά. Ως πότε όμως είναι μικρά τα παιδιά;
Γνωρίζουμε πως τα παιδιά χρειάζεται να 'εμβολιαστούν', όσο είναι ακόμη μικρά, με μικρές, ανάλογες της ηλικίας τους, δόσεις διαχειρίσιμου στρες ώστε να μάθουν να αντιμετωπίζουν με επάρκεια τις δυσκολίες, τον πόνο και τις αβεβαιότητες που, αναμενόμενα ή μη, θα συναντήσουν στη ζωή τους. Γι΄αυτό είναι τελικά αναγκαίο τα παιδιά να μεγαλώνουν εκτός 'θερμοκηπίου', ως πραγματικά 'παιδιά ελευθέρας βοσκής', στο βαθμό που υπάρχουν σχετικά ασφαλή βοσκοτόπια γύρω μας.
Ο κύκλος των τριών εργαστηρίων απευθύνεται μόνο σε μητέρες.
MOTHERING MOTHERS λοιπόν!
Γιατί και οι μητέρες χρειάζονται φροντίδα για να μπορούν να φροντίζουν τα παιδιά τους με επάρκεια.
Η συμμετοχή στα εργαστήρια αυτά νοείται ως ευκαιρία ή/και ως προϋπόθεση για τις μητέρες να αναστοχαστούν και να φροντίσουν τη δική τους ψυχική ανθεκτικότητα, απέναντι στις αντιξοότητες της ζωής και τα άγχη της μητρότητας. Αλλά και ως ευκαιρία για να ανιχνεύσουν τους τρόπους με τους οποίους μπορούν να στηρίξουν τα παιδιά τους ώστε να κατακτήσουν και αυτά τις αναγκαίες προϋποθέσεις για την κινητοποίηση μηχανισμών ψυχικής ανθεκτικότητας σε συνθήκες ιδιαίτερου στρες.
Τα θέματα που θα μας απασχολήσουν είναι:
• τι είναι η ψυχική ανθεκτικότητα και κυρίως ποια η δυναμική της διάσταση (διαρκής αλληλεπίδραση με το περιβάλλον)
• ποιες παράμετροι βοηθούν τους γονείς να διατηρούν τη δική τους ψυχική ανθεκτικότητα (αναζήτηση των προσωπικών αποθεμάτων των γονιών)
• τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά της διαδικασίας ανάπτυξης της ψυχικής ανθεκτικότητας στα παιδιά και ποιες οι προϋποθέσεις της
• τι κάνουμε σε συνθήκες ιδιαίτερης "κρίσης", τι βοηθάει εμάς και τους άλλους
Στα εργαστήρια δουλεύουμε σε ομάδες (έως δέκα ατόμων) με σύντομες εισηγήσεις, πληροφοριακό υλικό, συζήτηση και ιδίως με βιωματικές ασκήσεις.
Ο φθινοπωρινός κύκλος των εργαστηρίων 2017 θα ολοκληρωθεί σε τρεις τρίωρες συναντήσεις μέσα στον Νοέμβριο.
Έναρξη: Δευτέρα 6.11.2017, 19:30-22:00, (επόμενες συναντήσεις τις Δευτέρες 20.11. και 27.11.)
Κόστος συμμετοχής: 100 ευρώ (δεσμευτικό για συμμετοχή σε ολόκληρο τον κύκλο, με έκπτωση σε περίπτωση προεξόφλησης)
Δηλώσεις συμμετοχής έως την Πέμπτη 2 Νοεμβρίου
με email στο lilazar2000@yahoo.com ή στο τηλέφωνο 2310 269742, αφήνοντας μήνυμα με όνομα και τηλέφωνο επικοινωνίας. Με τον ίδιο τρόπο μπορείτε να απευθυνθείτε και για οποιαδήποτε άλλη πληροφορία.
"ΟΙ ΔΕΥΤΕΡΕΣ ΤΗΣ ΑΝΘΕΚΤΙΚΟΤΗΤΑΣ", 3+1 συναντήσεις
Οι Δευτέρες αφιερώνονται και φέτος στην ψυχική ανθεκτικότητα, με κύκλους εργαστηρίων για ενήλικες, καθώς και ειδικότερα για γονείς και εκπαιδευτικούς. Ορισμένες φορές συγκροτούνται μεικτές ομάδες. Κάθε κύκλος αποτελείται από τρία τρίωρα βιωματικά εργαστήρια (ανά 15 μέρες) και ένα εργαστήριο αναστοχαστικού επιλόγου ύστερα από τρεις περίπου μήνες. Τα εργαστήρια γίνονται Δευτέρα βράδυ (εκτός αν ανακοινωθούν αλλιώς).
1. Εργαστήριο "περί ψυχικής ανθεκτικότητας" γενικά για ενήλικες
Στο εργαστήριο αυτό μπορεί να πάρει μέρος όποιος ενήλικας θέλει, ανεξάρτητα από ηλικία, φύλο, απασχόληση.
Απευθὐνεται σε άτομα που επιθυμούν:
να μάθουν τι είναι η ψυχική ανθεκτικότητα,
να έρθουν σε επαφή με τη δική τους ψυχική ανθεκτικότητα,
να ανιχνεύσουν τους δικούς τους τρόπους ανθεκτικής πόρευσης στις δύσκολες στιγμές της ζωής τους,
να εντοπίσουν τα προσωπικά τους αποθέματα
να διευρύνουν τις επιλογές τους στην ενεργητική αναζήτηση αποθεμάτων στο περιβάλλον τους,
να αρχίσουν δηλαδή να σχηματίζουν το προσωπικό τους πορτφόλιο για την ψυχική τους ανθεκτικότητα στην τέχνη της ζωής, που αποτελεί και την προσωπική τους "προίκα" στην αντιμετώπιση των δυσκολιών της ζωής.
2. Εργαστήριο "περί ψυχικής ανθεκτικότητας" για γονείς (ιδιαίτερα χρήσιμο για νέους γονείς)
Απευθύνεται σε γονείς που αισθάνονται την ανάγκη αυτή τη στιγμή να ανιχνεύσουν τους τρόπους με τους οποίους μπορούν να στηρίξουν τα παιδιά τους ώστε μεγαλώνοντας να αναπτύσσουν χαρακτηριστικά ψυχικής ανθεκτικότητας και να αντιμετωπίζουν με επάρκεια τις δυσκολίες, τον πόνο και τις αβεβαιότητες που, αναμενόμενα ή μη, θα συναντήσουν στη ζωή τους. Η συμμετοχή στο εργαστήριο αυτό νοείται ως ευκαιρία για τους γονείς να φροντίσουν και τη δική τους ψυχική ανθεκτικότητα, προϋπόθεση στην αντιμετώπιση της πρόκλησης του να είναι κανείς γονιός στη σημερινή εποχή.
Τα θέματα που θα μας απασχολήσουν είναι:
• η έννοια της ψυχικής ανθεκτικότητας και κυρίως η δυναμική της διάσταση (διαρκής αλληλεπίδραση με το περιβάλλον)
• οι προστατευτικοί παράγοντες που την επηρεάζουν (στο άτομο, στην οικογένεια, στο σχολείο, στο ευρύτερο κοινωνικό πλαίσιο)
• τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά της διαδικασίας ανάπτυξης της ψυχικής ανθεκτικότητας στα παιδιά
• ποιες παράμετροι βοηθούν τους γονείς να διατηρούν τη δική τους ψυχική ανθεκτικότητα (αναζήτηση των προσωπικών αποθεμάτων των γονιών)
• τι κάνουμε σε συνθήκες "κρίσης" (πώς αντιμετωπίζουμε, ανάλογα πάντα με την ηλικία των παιδιών, τις γνωστικές και συναισθηματικές τους ανάγκες ώστε να διατηρείται ένα βασικό αίσθημα ασφάλειας; πώς μπορεί να βοηθήσει η ανάπτυξη της αλληλεγγύης ειδικά όταν χρειαζόμαστε βοήθεια; ...)
3. Εργαστήριο "περί ψυχικής ανθεκτικότητας" για εκπαιδευτικούς / παιδαγωγούς
Στις σημερινές συνθήκες κρίσης οι εκπαιδευτικοί, όπως άλλωστε και οι γονείς, αναρωτιούνται συχνά ΑΝ μπορούν να κάνουν κάτι και ΤΙ μπορεί να είναι αυτό που βοηθάει τα παιδιά να αντιμετωπίζουν με ψυχική ανθεκτικότητα (resilience) το στρες, τον πόνο, τις δυσκολίες που, προβλεπόμενα ή μη, συναντούν στη ζωή τους.
Το εργαστήριο απευθύνεται σε εκπαιδευτικούς και παιδαγωγούς που αισθάνονται την ανάγκη να ανιχνεύσουν τους τρόπους με τους οποίους καταφέρνουν οι ίδιοι να διατηρούν την ψυχική τους ανθεκτικότητα και παραμένουν ικανοί και πρόθυμοι να φροντίσουν την ανθεκτικότητα των παιδιών στο σχολείο.
Τα θέματα που θα μας απασχολήσουν είναι:
• η έννοια της ψυχικής ανθεκτικότητας και κυρίως η δυναμική της διάσταση (διαρκής αλληλεπίδραση με το περιβάλλον)
• οι προστατευτικοί παράγοντες που την επηρεάζουν (στο άτομο, στην οικογένεια, στο σχολείο, στο ευρύτερο κοινωνικό πλαίσιο)
• το σχολείο ως δυνατή και ικανή πλατφόρμα υποστήριξης, η σημασία του ως χώρου πραγματικής κοινωνικής δικτύωσης για τα παιδιά
• χαρακτηριστικά της διαδικασίας ενίσχυσης της ψυχικής ανθεκτικότητας στα παιδιά, ατομικά και συλλογικά
• οι εκπαιδευτικοί ως οι σημαντικοί άλλοι (ενήλικες) στις ατομικές ιστορίες των παιδιών
• πώς μπορεί η συνεργασία των εκπαιδευτικών με την οικογένεια να βοηθήσει τους γονείς στη φροντίδα της ψυχικής ανθεκτικότητας των παιδιών τους
• ποιες παράμετροι βοηθούν τις/τους εκπαιδευτικούς να φροντίσουν τη δική τους ψυχική ανθεκτικότητα (αναζήτηση νοήματος και αίσθηση επάρκειας)
• τι μπορεί να γίνει σε συνθήκες "κρίσης" (πώς αντιμετωπίζουμε τις γνωστικές και συναισθηματικές ανάγκες των παιδιών ώστε να διατηρείται ένα βασικό αίσθημα ασφάλειας, πώς διαχειριζόμαστε ζητήματα που αφορούν την "κρίση" μέσα στην τάξη)
Στα πιο πάνω ερωτήματα θα αναζητήσουμε απαντήσεις στο εργαστήριο αυτό δουλεύοντας με μικρές θεωρητικές εισηγήσεις, συζητήσεις, βιωματικές ασκήσεις εργαλεία αναστοχασμού και νέες ιδέες για παιδαγωγικές δραστηριότητες στην τάξη που ενισχύουν την ψυχική ανθεκτικότητα των παιδιών.
4. Εργαστήριο "περί ψυχικής ανθεκτικότητας" για "προχωρημένους"
Απευθύνεται σε "αποφοιτήσαντα" μέλη προηγούμενων κύκλων τα οποία επιθυμούν να συνεχίσουν τις αναζητήσεις τους στο πεδίο της ψυχικής ανθεκτικότητας, να επεξεργαστούν σχετικές εμπειρίες τους και να προχωρήσουν στη συμπλήρωση του προσωπικού τους πορτφόλιο για την ψυχική τους ανθεκτικότητα στην τέχνη της ζωής.
Το συγκεκριμένο εργαστήριο προγραμματίζεται για Πέμπτη βράδυ, 20.00-22.30.
5. Εργαστήριο "περί ψυχικής ανθεκτικότητας" για εφήβους (νέο!)
Γενικές πληροφορίες για τα εργαστήρια:
τα εργαστήρια γίνονται Δευτέρα βράδυ 20.00 - 22.30 στο γραφείο της Λίας Λαζαρίδου,
Πλ. Ιπποδρομίου 4, στο κέντρο της πόλης
οι συναντήσεις των τριών πρώτων εργαστηρίων κάθε κύκλου γίνονται ανά δεκαπέντε μέρες.
Η τέταρτη συνάντηση κανονίζεται ύστερα από περίπου τρεις μήνες
στις ομάδες συμμετέχουν έως 10 άτομα
σε περίπτωση περισσότερων συμμετοχών θα υπάρξει φροντίδα για τη λειτουργία δεύτερης ομάδας άλλη μέρα
η συμμετοχή είναι δεσμευτική και για τις τέσσερις συναντήσεις του κύκλου, ώστε να εξασφαλίζεται η ομαλή λειτουργία της ομάδας
το κόστος συμμετοχής για κάθε τρίωρο εργαστήριο είναι 30 ευρώ. Οι τρόποι πληρωμής ρυθμίζονται κατά την οριστική δήλωση συμμετοχής πριν από την έναρξη του κύκλου.
Προβλέπεται έκπτωση σε περίπτωση προεξόφλησης στην πρώτη συνάντηση όλου του κύκλου.
οι οριστικές ημερομηνίες έναρξης του κάθε κύκλου κοινοποιούνται εγκαίρως.
Δηλώσεις ενδιαφέροντος για ομάδες ενηλίκων, γονέων και εκπαιδευτικών, γίνονται διαρκώς δεκτές (με σχετικό mail ή τηλέφωνο), ώστε μόλις συμπληρώνεται αντίστοιχη ομάδα να μπορεί να ξεκινήσει ο κύκλος.
Οι έξι κύκλοι εργαστηρίων που ολοκληρώθηκαν στα δύο προγούμενα χρόνια προσέφεραν, σύμφωνα με τις αξιολογήσεις τους, εμπειρίες ιδιαίτερα θετικές και γόνιμες στα μέλη τους.
Επικοινωνία